Burnout-begeleiding

bomen met sneeuw

Burnout

Dat is toch iets psychisch? Zeker niet! Het draait helemaal om de balans tussen inspanning en herstel. De energie die je verbruikt moet je ook op tijd weer aanvullen. Doe je dat niet, dan pleeg je roofbouw! Als dat lang doorgaat, leidt dat weer tot een ontregeling van allerlei lichamelijke (neuro)hormonale processen. En dat veroorzaakt weer dat de energiereserves opraken en de fysiologie wordt uitgeput. Er ontstaat een fysieke ontregeling! Je lichaam raakt letterlijk en figuurlijk uit balans. Met als gevolg heel veel klachten. 

De aanpak van Aquamarijn richt zich met de fysieke klachten als uitgangspunt zowel op lichaam, psyche en gedrag en zorgt zo voor een totale balans.

De klachten

Een burn-out kan zich op verschillende manieren uiten. Je hebt nergens zin, je voelt je uitgeput. Het slapen gaat steeds slechter. Je piekert veel. Je hebt een opgejaagd gevoel, last van de schouders en vaak hoofdpijn. Je hebt moeite met je concentratie. Je geheugen laat je in de steek en het organiseren en structureren gaat ook al niet meer. Waar je vroeger moeiteloos besluiten nam, voel je je nu een echte twijfelaar. En dan ben je misschien ook nog snel aangebrand en heb je het gevoel dat je je emoties niet onder controle hebt.

Dit zijn allemaal kenmerken van een burn-out. Maar bij iedereen uit deze zich weer anders. Het is duidelijk dat het hele lichaam ontregeld raakt en dat er een scala aan klachten zijn op fysiek, emotioneel, cognitief en gedragsmatig gebied.

De oorzaken

Een burnout ontstaat na een lange periode van overbelasting of stress zonder dat daar voldoende herstel tegenover staat. Tegenwoordig wordt een burnout of overspannen zijn een Chronisch Stress Syndroom (CSS) genoemd. Er is dus sprake van roofbouw - een proces dat er vaak ongemerkt insluipt. Je gaat steeds maar door, gunt jezelf geen rust. Dit doe je bijvoorbeeld omdat je vindt dat je je afspraken na moet komen, of omdat het resultaat nog beter kan. Of omdat je waardering belangrijk vindt. En misschien blijf je ook wel (on)bewust in de actie-modus hangen zodat je niet bij je gevoel stil hoeft te blijven staan. Duidelijk is wel dat de oorzaak van een CSS een disbalans is tussen inspanning en herstel en dat er op zo’n manier een hersteltekort ontstaat.